گياهي نداريم که باعث رشد مو شود


 

نويسنده:دکتر محمدحسين صالحي سورمقي، دکتراي داروساز




 
ديده شده است که مصرف روغن بادام يا روغن نارگيل در بعضي از موارد براي پرپشتي مژه و ابرو ممکن است تا حدي کمک‌کننده باشد يا مثلا بعضي از اسانس‌هاي رقيق‌شده چون سبب تحريک گردش خون در پوست مي‌شوند، ممکن است تاثيري در رشد و تقويت موها داشته باشند ولي استفاده از اين مواد از نظر علمي که با مکانيسم‌ خاصي مانند داروهاي شيميايي، عمل کند و بتوان از نظر داروشناسي در موردشان صحبت کرد، به اثبات نرسيده است.
در داروخانه‌ها، بعضي از شرکت‌هاي داروسازي داخلي و خارجي محصولاتي در اين زمينه ارايه مي‌‌دهند که بعضاً گياهي نيستند و ادعايي که اين شرکت‌ها در زمينه رشد مژه و ابرو با مصرف اين داروها مي‌کنند معمولا صددرصد نيست ولي لااقل 50 درصد آن بايد درست باشد.
در بازار نيز محصولاتي تحت عنوان شامپوهاي ويتامينه، لوسيون‌هاي تقويت‌کننده و... وجود دارد که ممکن است سبب تقويت موها شود؛ مثلا براي مردان، دارويي وجود دارد که با هورمون‌هاي مردانه ساخته شده و تاثيرات‌اش در رشد موها ديده شده است يا محصول ماينوکسيديل 5 درصد که تا حدي موها را تقويت مي‌کند.
پس به طورکلي از نظر گياهي محصولي نداريم که از نظر علمي ثابت شده باشد که مي‌تواند در رشد و تقويت موها اثر داشته باشد. زماني که از تاثيرات علف‌ چاي مي‌گوييم از گفته خود مطمئن‌ايم زيرا بيش از 20 هزار مقاله در دنيا در مورد آنها مطلب وجود دارد ولي تاثيرات اين محصولات گياهي تقويت رشد مژه و ابرو تا حدودي و فقط به صورت تجربي در افراد ديده شده است. از ميان اين محصولات اسانس رزماري از همه معروف‌تر است. همان‌طور که گفتم به طور کلي خاصيت اسانس‌ها اين است که به دنبال ماليدن آنها به پوست، پوست تحريک شده و در نتيجه گردش خون پوست در آن محل بهتر مي‌شود و غذا و اکسيژن بيشتري به پوست مي‌رسد. اين فرآيند مقدار کمي در تقويت پوست و مو تاثير دارد ولي نمي‌توان به عنوان درمان از آن استفاده کرد، بلکه دارويي است که براي جلوگيري از ريزش ابرو و مژه مفيد است.
پيشنهادم به همه افرادي که مي‌خواهند از سلامت مو برخوردار باشند اين است که حتما از ويتامين‌هاي گروهB استفاده کنند. منابع غذايي مثل مخمر آب‌جو، تخم‌مرغ، لبنيات، سبوس برنج و ... و مکمل‌هايي که حاوي اين ويتامين‌ها هستند، محصولات خوبي براي پيشگيري از ريزش مو هستند که به عنوان تقويت‌کننده مو مطرح‌اند يا مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين E که در سلامت پوست و مو مفيد است ولي بايد توجه کنيد اين مواد، ضد ريزش مو نيستند، بلکه مجموع اين مواد به جلوگيري از ريزش مو کمک مي‌کند. پس افرادي که انواع سبزي، ميوه و لبنيات را مي‌خورند چون انواع ويتامين‌ها و املاح به بدن‌شان مي‌رسد، در معرض مشکلات کمتري هستند.
منبع: www.salamat.com